onsdag 10 oktober 2012

Jag och skolbänken

Jag har gått i grundskola nio år. Under den tiden tyckte jag skolan var rolig mest hela tiden.
Så kom gymnasiet. Jag minns så väl att när det var dags att välja vilken linje man skulle gå. Vi fick gå in till syon och hon sa att "det finns egentligen bara två linjer att välja på. Samhälle eller naturvetenskap". Jag valde natur. Vissa ämnen var dock inget för mig så jag läste in en hel hög med samhällsämnen istället. Tre år senare stod vi på trappan och sjöng att vi är så jvla bra.
Jag funderade på vad jag ville läsa på högskolan.
Jag sökte faktiskt turism i Östersund och Visby, men kom inte in på något av dem.
Istället fick jag jobb på SJ som resesäljare.
Jag jobbade som tusan, men kände att det var inget ställe jag ville stanna på.
Plötsligt slog det mig att jag ville nog bli lärare.
Japp. Jag sökte och kom in på en distansutbildning i Härnösand.
3,5år pluggade jag. Det var roligt, men samtidigt hatade jag det. Att vänta till sista sekunden var min melodi. Sista veckan satt jag och svettades och jobbade på som tusan.
Jag tackar alla högre makter att jag alltid haft lätt att lära så jag klarade mig alltid. Lyckades till och med pricka in ett VG här och där.
När jag fick min lärarexamen tänkte jag att nu var jag klar med allt vad skola hette (för egen del i alla fall).
Jag jobbade några år och trivdes som fisken. Jag hade hittat mitt drömjobb!
Så en dag läste jag att man kunde studera genom jobbet och få betalt för det!!!
Det fanns en kurs i specialpedagogik som verkade intressant. Sista anmälningsdag var två dagar senare så snabbt som tusan pratade jag med rektor och en kille på kommunen.Jag fick grön lampa. bara att skicka in en anmälan.
Det blev ytterligare tre år i skolbänken. Jag pluggade och jobbade samtidigt.
Under den tiden föddes även Viggo så även han fick följa med ner till Uppsala där jag pluggade. jag tackar min mamma som följde med ner varje gång. Utan henne hade det aldrig fungerat.
När de tre åren gått sa jag till mig själv igen att NU var jag färdig med studerandet.
Nu sitter jag här igen och har skickat in min anmälan till en kurs som startar efter jul och efter det har jag siktet inställt på ytterligare tre år i skolbänken för att bli färdigutbildad speciallärare.
Kommer bli så utbildad när detta är klart! *haha*
Det är i alla fall oerhört intressant och lärorikt så det är värt allt slit.

1 kommentar: